بررسی کامل فواید و مضرات پسته برای سلامتی

فواید و مضرات پسته

پسته را هم می توان به صورت خالی به عنوان آجیل و یا به صورت چاشنی با کیک و شیرینی مصرف کرد. به هر حال این ماده غذایی مثل هر خوراکی دیگری یک سری فواید و یک سری مضرات خواهد داشت.

با اینکه فواید پسته چند برابر مضرات پسته است ولی فواید و مضرات پسته برای سلامتی در کنار هم می تواند قابل بررسی باشد. انواع پسته به عنوان یکی از محصولات مورد استفاده در آجیل، جزو اصلی ترین موارد خانواده های ایرانی در مراسمات شادی و میهمانی ها است.

البته مضر بودن این ماده دلیل بر این این نیست که ارزش غذایی آن پایین است بلکه بسته به شرایط و وضعیت جسمانی افراد و طبع آنها ، پسته می تواند هم مفید و هم مضر باشد که ما در ادامه این مطلب با برخی از فواید و مضرات پسته آشنا خواهیم شد.

خواص پسته تازه

فواید پسته

به نظر می‌رسد مصرف پسته می‌تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در افرادی که دیابت ندارند، تا حدودی کاهش دهد. با اینکه پسته حاوی مقدار زیادی کالری است، اما مصرف آن در مقدارهای معمولی باعث افزایش وزن یا چاقی نمی‌شود.

شواهد علمی نشان می‌دهد که مواد مغذی پسته می‌تواند تأثیرات مثبتی روی سلامتی داشته باشند.

پسته سرشار از فیبر، مواد معدنی و چربی غیراشباع است که می تواند به کنترل قند خون، فشار خون و کلسترول شما کمک کند. فیبر و پروتئین موجود در این محصول باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. این فیبر همچنین می تواند با کمک به باکتری های “خوب” بر روده شما تأثیر مثبتی داشته باشد.

قبل از پرداختن به فواید و مضرات پسته بهتر است نگاهی به ازش غذایی این محصول داشته باشیم.

جدول ارزش غذایی پسته

چربی۵۴ گرم
کلسیم۱۳۰ میلی گرم
فسفر۵۰۰ میلی گرم
آهن۷.۵ میلی گرم
نشاسته۱۵ گرم
آب۵.۲ گرم
پروتیین۲۰ گرم

پسته حاوی آنتی اکسیدان می باشد

پسته شامل مقدار بسیاری آنتی اکسیدان می باشد که این ترکیبات، رادیکال های آزادی که از سوخت و ساز سلولها تولید شده، سرکوب می کند. وجود رادیکال های آزاد باعث ایجاد انواع بیماری های قلبی و تنفسی و سرطان خواهد شد. (1)

از دیگر فواید پسته میتوان به تاثیر آن در جلوگیری از انواع بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد، بطوریکه خوردن مداوم پسته در جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی اثر زیادی خواهد داشت.همچنین برای آرامش و تنظیم ضربان قلب و آرامش اعصاب تاثیر خوبی دارد و کلسترول بد را کم خواهد کرد.

فواید پسته برای کاهش وزن

در حالت کلی عواملی که باعث چاقی و اضافه وزن می شود کلسترول زیاد موجود در مواد خوراکی و کالری زیاد آنها می باشد، این درحالی است که پسته حاوی مقادیر زیادی پروتئین و مقدار کمی چربی اشباع شده و کالری کمتری می باشد که در صورت مصرف آن در طولانی مدت اثرات آن قابل توجه است.

در نظر داشته باشید که مصرف به اندازه این محصول به هیچ وجه باعث چاقی خواهد شد.

خواص و مضرات پسته تازه

فواید درمانی پسته برای سلامتی

پسته به علت اینکه شامل مواد مغذی زیادی به همراه انواع ویتامین ها بوده و کالری زیادی دارد ، مصرف آن به افرادی که ورزش را در برنامه روزانه خود دارند و همچنین به نوجوانان که در سنین رشد قرار دارند و به زنان باردار و شیرده اکیدا سفارش می شود.

برای آشنایی با تاثیرات آجیل در دوران بارداری و همچنین فوایدی که محصولاتی مانند آجیل در شیردهی دارند، توصیه میکنم مقالاتی که به این منظور آماده و منتشر شده است را مطالعه کنید.

تحقیقات انجام یافته نشان می دهد که پروتئین پسته به مقداری است که می‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای پروتیین گوشت و غلات دانست. در ضمن مقدار روی موجود در آن به رشد سلول‌ها و بافت‌های عضلانی بدن خیلی کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از مهمترین فواید پسته تاثیر آن بر حافظه انسان است. مصرف پسته برای تقویت حافظه و بهبود قدرت ذهن نیز بسیار موثر است اما به علت داشتن طبع گرم، امکان دارد برای برخی افراد چاق کننده باشد، اگر رژیم دارید، سعی کنید بیش از اندازه مصرف نکنید.

چنانچه اشاره شد، یکی از فواید و مضرات پسته طبع گرم آن باشد که برای از بین بردن طبع گرم پسته که خوردن زیاد آن می تواند باعث زدن کهیر یا جوش‌های قرمز رنگ پوستی ‌شود، بهتر است پسته را همراه با برگه زردآلو، یا هلو مصرف کنید تا از مزاج گرمی آن، کمی کاسته شود.

خواص پسته برای سلامتی پوست

روغن پسته به عنوان یک ترمیم کننده و مرطوب کننده طبیعی پوست عمل می کند .شما می توانید این روغن را جایگزین کرم های مرطوب کننده خود کنید، تا پوستی شفاف و صاف به دست آورید.

پسته یک منبع سرشار از ویتامینE است که همچنین حاوی آنتی اکسیدان و اسید چربهای موثر می باشد . این محصول در حفظ سلامت پوست نقش موثری دارد . همچنین می تواند از پوست در برابر اشعه های آفتاب محافظت کند و احتمال ابتلا به بیماری های پوستی را کاهش دهد.

خواص پسته خام برای فشار خون

روزی چند عدد پسته بخورم؟

اکثر متخصصان تغذیه توصیه می کنند که هر روز بیش از دو اونس ( 56 گرم ) پسته مصرف نکنید. متخصصان تغذیه همچنین به افراد توصیه می کنند برای هضم این خوراکی، مقدار کافی آب بنوشند. در غیر این صورت ممکن است بعد از خوردن پسته دچار ناراحتی معده شوید.

فواید پسته برای سلامتی

  • مملو از مواد مغذیست
  • آنتی اکسیدان بالایی دارد
  • کم کالری و در عین حال سرشار از پروتئین است
  • ممکن است به کاهش وزن کمک کند.
  • باعث ترویج باکتری های سالم روده میشود
  • ممکن است کلسترول و فشار خون را کاهش دهد
  • ممکن است سلامت رگ های خونی را تقویت کند
  • ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

مضرات پسته

مصرف بیش از حد پسته می تواند باعث افزایش فشار خون شود. علاوه بر این، ممکن است سبکی سر، تاری دید، گیجی و غش را تجربه کنید. همچنین، مصرف پسته شور ممکن است سطح سدیم خون شما را بالا ببرد و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مختلف از جمله فشار خون را افزایش دهد.

مضرات پسته برای دیابت

به گفته اکثر محققانی که در مورد مضرات پسته برای دیابت تحقیقات کاملی انجام داده اند پسته میتواند برای تعادل قند خون مفید باشد. این محصول شاخص گلیسمی پایینی دارد و به همین دلیل بعد از خوردنش افزایش شدید قند خون اتفاق نمی افتد.

در یک مطالعه انجام شده توسط تعدادی از پزشکان، این افراد دریافتند که خوردن پسته هنگام خوردن یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات مانند نان سفید، قند خون بالا را کاهش می دهد.

محققان میگویند که مصرف درست و به اندازه این محصول یکی از راه هایی است که باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود. همچنین یک مطالعه دیگر نشان می دهد که در افراد مبتلا به دیابت خوردن پسته به عنوان میان وعده برای قند خون، فشار خون، چاقی و التهابات مفید است.

مضرات پسته برای دیابت

عوارض مصرف پسته

  • ممکن است منجر به فشار خون بالا شود، مصرف بیش از حد پسته باعث افزایش فشار خون می شود.
  • می تواند بر سیستم گوارشی تأثیر بگذارد، پسته حاوی مقادیر زیادی فیبر است.
  • آلرژی.
  • ممکن است باعث ایجاد خطر سنگ کلیه شود.
  • ممکن است باعث افزایش وزن شود.
  • ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

عوارض پسته زیاد خوردن

منگنز یکی از عناصری است که در پسته به میزان بسیار بالایی یافت میشود، به همین دلیل در صورت مصرف زیاد می‌تواند باعث سردرد، توهم، گرفتگی عضلات پا و تعدادی از بیماری‌های عصبی شود.

ممکن است منجر به فشار خون بالا شود

مصرف بیش از حد پسته باعث افزایش فشار خون می شود. علاوه بر این، ممکن است سبکی سر، تاری دید، گیجی و غش را تجربه کنید. همچنین، مصرف پسته شور ممکن است سطح سدیم خون شما را بالا ببرد و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مختلف از جمله فشار خون را افزایش دهد. (2)

می تواند بر سیستم گوارش تاثیر بگذارد

پسته حاوی مقادیر زیادی فیبر است. بنابراین مصرف پسته به مقدار زیاد هضم غذا را مختل کرده و باعث اسهال، گرفتگی عضلات، درد شکم، درد روده و سندرم روده تحریک پذیر می شود. فروکتان موجود در پسته نیز می تواند باعث ایجاد آلرژی در دستگاه گوارش شود.

آلرژی

یکی از اصلی ترین مضرات پسته برای افرادی است که به این نوع محصولات حساسیت دارند. افرادی که به آجیل های درختی حساسیت دارند باید از خوردن پسته خودداری کنند. آلرژی به آجیل درختی ممکن است منجر به استفراغ، مشکل در بلع، خارش در دهان، احتقان بینی، گرفتگی عضلات و حالت تهوع شود.

عوارض پسته تازه

ممکن است باعث ایجاد خطر سنگ کلیه شود

پسته حاوی اگزالات و متیونین است. خوردن بیش از حد پسته می تواند ترشح اگزالات و متیونین را در بدن افزایش دهد. اگزالات ها می توانند به کلسیم و پتاسیم متصل شوند و در نتیجه اگزالات های کلسیم و پتاسیم تولید می شوند. در همان زمان، متیونین ممکن است به سیستئین تبدیل شود و ممکن است منجر به تشکیل سنگ کلیه سیستین شود.

ممکن است باعث افزایش وزن شود

یکی از مضرات پسته این است که مصرف بیش از حد پسته باعث افزایش وزن می شود. به این دلیل که مصرف روزانه مقدار بیشتری پسته باعث افزایش کالری دریافتی شما و در نتیجه افزایش وزن می شود.

نتیجه

در توضیح فواید و مضرات پسته همین بس که پسته آجیل سالمی برای بدن انسان است زیرا حاوی مواد مغذی حیاتی مانند ویتامین C، ویتامین E، فولات، پروتئین، فیبر و مواد معدنی است. علاوه بر این، پسته سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها، بتاکاروتن، زآگزانتین، آنتوسیانین ها و پروآنتوسیانیدین ها هستند. این مواد مغذی التهاب را التیام می بخشد، خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد، کیفیت خواب را بهبود می بخشد، هضم غذا را بهبود می بخشد و باعث کاهش وزن می شود. با این حال، همه چیز فقط زمانی مفید است که آنها را در حد اعتدال بخورید. بنابراین هر روز یک مشت (تقریباً 30 گرم) پسته بخورید. این میزان می تواند به ارائه تمام مزایای سلامتی پسته کمک کند. 

مصرف بیش از حد پسته ممکن است عوارض جانبی متعددی مانند آلرژی، افزایش وزن، خطر سرطان، سنگ کلیه، مشکلات گوارشی و فشار خون بالا داشته باشد. در نتیجه، خوردن پسته در حد اعتدال ممکن است مزایای سلامتی مختلفی را برای شما به ارمغان آورد و در عین حال از هرگونه عوارض جانبی خطرناک نیز جلوگیری کند.

امیدارم با مقاله ای که برای آگاهی بیشتر و بهتر شما از فواید و مضرات پسته نگارش شده بود توانسته باشیم کمی به اطلاعات شما اضافه کنیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، در بخش کامنت آنرا درج کنید تا ما در فروشگاه آجیل و خشکبار آقای گردو پاسخگوی سوالاتتان باشیم.

سوالات متداول :

چند پسته در روز باید بخورید؟

یک مشت پسته ( تقریبا 30 گرم ) به عنوان عصرانه می تواند به شما کمک کند تا از تمام فواید آن بهره مند شوید و همچنین متابولیسم بدن خود را افزایش دهید.

آیا خوردن پسته هر روز اشکالی ندارد؟

خوردن هر نوع آجیل باید در حد اعتدال باشد. بنابراین خوردن پنج بار پسته در روز نتیجه خوبی به شما می دهد و در عین حال مصرف آن را در حد اعتدال نگهدارید.

چرا پسته برای شما مضر است؟

پسته دارای فواید فوق العاده برای سلامتی است و به شما کمک می کند وزن ایده آل، سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان را حفظ کنید. البته باید به مصرف آن توجه داشته باشید، زیرا مصرف پسته بیش از مقدار پیشنهادی به دلیل داشتن فیبر بالا می تواند شما را به اسهال، گرفتگی عضلات، درد شکم، درد روده و سندرم روده تحریک پذیر برساند.

آیا پسته برای اسپرم مفید است؟

پسته به دلیل فوایدی که در ارتقای سلامت جنسی در مردان دارد بسیار شناخته شده است. پسته یکی از غذاهایی است که منبع غنی از خواص تقویت کننده جنسی است. خواص غرایز جنسی باعث نشاط جنسی بهتر، به ویژه در مردان می شود.

بدترین آجیل برای خوردن چیست؟

هر آجیل به شکل خام برخی از فواید سلامتی را به همراه دارد. با این حال، تنظیم آنها بر اساس سلیقه خود با افزودن نمک یا شکر روی آنها ممکن است آنها را برای شما مضر کند. مصرف بیش از حد نمک ممکن است سدیم را در بدن شما افزایش دهد و از طرفی شکر فرآوری شده اضافی ممکن است مصرف کالری شما را افزایش دهد. هر دوی اینها اثرات نامطلوبی بر سلامتی شما دارند.

آیا پسته عوارض دارد؟

خوردن پسته در مقادیر زیاد می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند اسهال، نفخ، گرفتگی شکم و درد روده شود. این مسائل ناشی از مصرف بیش از حد فیبر است. علاوه بر این، پسته سرشار از پروتئین است و مصرف بیش از حد آن نیز می تواند فشار خون، افزایش وزن و ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد.

آیا پسته برای خانم های باردار مفید است؟

پسته حاوی تمام مواد مغذی سالم مانند پتاسیم، کلسیم، فولات، آهن است که برای مادر و کودک مفید است. علاوه بر این، پروتئین و فیبر برای رشد سالم کودک ضروری هستند. با این حال، همیشه باید قبل از مصرف هر چیزی در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

آیا پسته قند خون را افزایش می دهد؟

خیر، پسته قند خون را افزایش نمی دهد زیرا پسته کربوهیدرات کمی دارد و شاخص گلیسمی پایینی دارد. هنگامی که توسط بدن تجزیه می شود، کربوهیدرات ها به قند خون تبدیل می شوند، زیرا فقط غذاهای پر کربوهیدرات منجر به افزایش سطح قند خون می شوند.

آیا مغز پسته باعث افزایش وزن شما می شود؟

نه. پسته در صورت مصرف متعادل و مقادیر توصیه شده به کاهش وزن کمک می کند. با این حال، مصرف بیش از 30 گرم پسته در روز می تواند باعث افزایش وزن شود. 

برای کاهش وزن چند پسته بخورم؟

1 اونس یا 30 گرم مغز پسته در روز در صبحانه یا به عنوان میان وعده عصر می تواند به شما کمک کند چند صد گرم اضافی را از بین ببرید، زیرا این آجیل حاوی فیبر است که با ایجاد احساس سیری باعث کاهش دریافت کالری می شود. علاوه بر این، پسته تنها مغزی است که کمترین کالری را دارد. بنابراین، خوردن پسته به کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن کمک می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
مسعود خرّمی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *